EUROPSKA UNIJA

Kako olakšati poslovanje pri uvođenju druge valute?

Vedran Miloš

 

Malo manje od godinu dana dijeli nas od dolaska nove valute na hrvatsko tržište. Trenutna stanje  znanja i osviještenosti državnih institucija te fizičkih i poslovnih korisnika je doista nisko. Zakonodavac prilikom svake izmjene načela i zakona poduzima sve što je u njegovom regulatornom okviru, kako bi situaciju u državi prilagodio pratećim promjenama. 

Svaki zakon koji se mijenja dovodi pravne osobe u neugodnu situaciju, u kojoj se najčešće postavlja pitanje kako nešto implementirati u svoju svakodnevicu i poslovanje. Ovo pitanje ne muči samo pravne, nego i fizičke osobe tijekom svake izmjene načela i zakona unutar neke države. Za svaku implementaciju novog zakona u poslovanje najčešće se angažiraju vanjski partneri, poput stručnjaka za poslovno savjetovanje.

 

Vrijeme prilagodbe počinje već od jeseni

Trenutačni prijedlog datuma uvođenja druge valute na hrvatsko tržište predviđen je već za ovu godinu. Hrvatska trenutno prolazi kroz pripremni period ERM 2 mehanizma, dok će svi važni datumi za uvođenje eura biti potvrđeni tek u srpnju, kada će biti određen i tečaj po kojem će se vršiti konverzija. Od 5. rujna 2022. godine u Hrvatskoj bi se trebao prikazivati dvojni sustav cijena - u kunama i eurima. Također, od 1. siječnja 2023. godine svim kupcima je potrebno omogućiti plaćanje u obje valute, dok poduzetnici i tada moraju dvojno navoditi cijenu, ali istovremeno sve račune knjižiti i fakturirati u eurima. Od 15. siječnja 2023. bit će moguće plaćati samo jednom valutom, i to eurom, a iskazivanje cijene u kunama, tj. dvojno, bit će potrebno do kraja iste godine. 

 

Podrška IT sustava bit će od velike pomoći svim poduzetnicima

Promjenama u poslovnom sustavu uvelike će pridonijeti podrška IT sustava, kako bi se poslovanje prilagodilo novom zakonu. Svi ugovori, tekstualni oblici te ključni dokumenti morat će se prikazivati dodatno i u eurima sukladno fiksnom tečaju koji će biti definiran. Svi IT sustavi knjigovodstva i računovodstva, kao i blagajni u trgovinama, moraju biti spremni i prije 1. siječnja 2023. godine. Mali, srednji i veliki poduzetnici htjet će osigurati svoju gotovinu u pripadajućoj valuti, a time će morati pogledati svoje trenutno stanje za 2022. godinu i time procijeniti koliko će zarađivati u 2023. godini, samo u eurima. Poduzetnici moraju sve aktivnosti od 1. siječnja 2023. godine bilježiti u eurima, čemu se moraju prilagoditi i njihovi IT sustavi. Većina sustava se automatizacijom može prebaciti na drugu valutu, no iza svega toga se krije niz odluka i procesa donesenih od strane čelnih ljudi unutar tvrtke. 

 

Angažiranje vanjskih stručnjaka za poslovanje

Analitika poslovanja kroz sustav eura bit će neizbježna tema svih panela i konferencija. Poduzetnici koji posluju s gotovinom morat će pripremiti značajan broj kovanica kako bi mogli nastaviti svoje poslovanje. To je značajno zbog kupovine s malo gotovine, što su kupci do sada radili s papirnatim novčanicama dosadašnje valute. Rješenje za nedostatak gotovine bit će bezgotovinsko plaćanje, digitalni novčanici i nagrade za lojalne kupce koji plaćaju beskontaktno. 

Sav taj posao zahtijeva određenu pripremu te dogovore s dobavljačima i partnerima. Iako nedostaje potpora državnog vrha u ovim situacijama, Grant Thornton stručnjaci već sada mogu znatno pomoći svojim savjetovanjem te pružiti podršku i olakšati poduzetnicima cijelu ovu tranziciju. Prilagodba izvještaja i podataka za svakog poduzetnika bit će olakšana uz pravilno postupanje vanjskih partnera koji će posložiti poslovanje tvrtke prema novima zakonima. Adekvatno i zajedničko informiranje svih uključenih strana bit će veliki korak u poslovanju svake tvrtke, a time i u tranziciji i promjeni valute te poslovanju.