POSLOVNO SAVJETOVANJE

Otpornost u krizi: kako poduzeća mogu reagirati na vrijeme?

Vedran Miloš Vedran MilošVedran Miloš

 

Svaka dva mjeseca područni ured Grant Thorntona u Ujedinjenom Kraljevstvu provodi istraživanje na više od 600 lidera tvrtki srednje veličine, koje dijele svoja očekivanja i prioritete za budućnost. Tako se mogu objasniti čimbenici koji stoje iza brojki i što sve tvrtke mogu učiniti da se pripreme za nadolazeću krizu. Najnovije istraživanje pokazalo je da poslovni optimizam ostaje relativno visok u usporedbi s povjerenjem potrošača, koje je godinama na niskoj razini, a lideri su  svjesni da moraju djelovati odmah kako bi preživjeli naredne mjesece.

 

Koliko se sigurno osjećaju tvrtke?

Možda nije iznenađujuće, ali najnovije istraživanje pokazalo je da se broj poduzeća koja su pesimistična u pogledu gospodarskih izgleda udvostručio od kolovoza i sada iznosi 15%. Ovaj se pesimizam prelijeva i u smanjenje očekivanja kod rasta prihoda – 59% ispitanika izjavilo je da se osjeća pozitivno, što je  pad od 16% u samo dva mjeseca. Ovaj se postotak još uvijek može činiti iznenađujuće visokim s obzirom na to koliko su očekivanja potrošača niska zbog podizanja cijena proizvoda.

Međutim, malo je vjerojatno da će to ostati održiva opcija budući da su izdaci kućanstava za energiju i kamatne stope za hipoteke sve veći. Učinci pada povjerenja potrošača već su vidljivi kako kupci nastoje kupovati manje da nadoknade porast cijena. Očekuje se da će se potrošnja dodatno smanjiti tijekom zime kada će, uz skokovite cijene energije, potrošači birati prioritete tijekom kupovine.

 

Prioriteti poslovnih lidera

Iako su mnoga poduzeća do sada uspjela ublažiti utjecaj rastućih troškova, najnoviji rezultati istraživanja pokazuju da su svjesna potrebe za poduzimanjem radnji kako bi osigurala dovoljan novčani tok u budućnosti. Otprilike dvije trećine poduzeća navodi kako trenutno preispituju strukturu svojih operacija i broj zaposlenih ili da će to uskoro učiniti. Trećina je već osigurala dodatna sredstva, a 40% njih to namjerava učiniti u bliskoj budućnosti. 15% ispitanika osjećalo se pesimistično u pogledu svojih financija, što predstavlja porast u odnosu na 9% u kolovozu. 

Očekuje se da će kamatne stope dodatno porasti krajem ove godine i početkom 2023. Banke  su strože u pogledu svojih kreditnih zahtjeva za hipoteke, korporativnih kredita i ostalih zahtjeva. To dovodi do toga da su poduzeća zabrinuta hoće li dobiti kredit koji im je potreban da prebrode krizu i, ako hoće, mogu li si to priuštiti.

 

Što još tvrtke mogu učiniti u ovom trenutku da se pripreme?

Iako se poduzeća suočavaju s recesijom iza ugla, za koju se očekuje da će potrajati veći dio 2023. godine, posljednjih je tjedana došlo do nekih promjena koje bi mogle pomoći poslovnim liderima da se učinkovitije pripreme. Ključno je da će povećana ekonomska stabilnost omogućiti tvrtkama da bolje razumiju specifične izazove s kojima će se suočavati u nadolazećim mjesecima. Iako ne postoji jedinstvena strategija za pripremu za krizne situacije, postoje neka ključna razmatranja na koja očekujemo da će se većina poduzeća morati usredotočiti.

Pregledajte svoj proračun za sljedećih 6-12 mjeseci kako biste bili sigurni da planovi za budućnost uzimaju u obzir pretpostavke koje će možda biti potrebno napraviti tijekom ovog razdoblja, kao što je učinak ograničenja cijena energije te promjene u potražnji potrošača. Poduzeća će morati osigurati dovoljno obrtnog kapitala kako bi bila otporna na sve manju potražnju kupaca, što znači rane razgovore sa zajmodavcima. Dugoročno gledano, jedini način da se poveća produktivnost jest suradnja različitih dijelova ekosustava.

Dok mnoge tvrtke ulaze u tešku 2023. godinu, pomoć je dostupna posvuda – posebno za one koji pokazuju dobro razumijevanje trenutnih ekonomskih pritisaka na svoje poslovanje. Savjetujemo da budete proaktivni u odgovoru na promjenjive zahtjeve kupaca, da komunicirate o problemu sa zajmodavcima kako bi omogućili kreditne olakšice, da provjerite iskorištavate li na najbolji način porezne olakšice, da razgovarate s lokalnim odborom ili zakonodavnim tijelom o bespovratnim sredstvima te da se povežete sa središnjom Vladom. Potražite i pomoć kod naših lokalnih stručnjaka u Grant Thorntonu! 

 

 

Izvor podataka: Grant Thornton UK LLP